21 januari 2009

Läst...

Nu har jag läst igen. :) Lite gott och blandat. För ett tag sen läste jag Livets aviga och räta av Kate Jacobs. En chic lit med lite livsvisdom inslängd mellan maskorna skulle man kanske kunna kalla den... Den handlade om ett gäng damer (unga och gamla) som träffas i en stickbutik och stickar olika saker tillsammans och naturligtvis ingår att diskutera livets alla problem. Lite småmysig, stundtals rolig och även sorglig, lite som livet är i allmänhet. Slutet blev lite märkligt men å andra sidan kanske det var lika bra det. Sen har jag läst en jobbig bok, En dag ska jag berätta om mamma skriven av journalisten Karin Thunberg. En utlämnande bok som handlar om skam och kärlek och grävande i det förflutna. Karin Thunberg hade en mamma som slutade sina dagar som psykiskt sjuk, hon samlade på sopor i hemmet och hade en massa andra konstigheter för sig. Där emellan fungerade hon fullständigt normalt och var ju en mamma, precis som andra mammor. Ganska tung läsning men skriven med mycket kärlek och den är läsvärd! Sen föll jag för deckarfrestelsen igen och klämde pappas juklapp Tröstaren av Karin Wahlberg. Som för övrigt har en rätt cool hemsida. Som vanligt är det kriminalkommisarien Claes Claesson och hans sambo överläkaren Veronika Lundborg som har huvudrollerna och driver handlingen framåt. Jag gillar Karin Wahlbergs deckare och följer ivrigt historien bakom ovan nämnda par. Sist ut var Flickorna i Riyadh av Rajaa Alsanea. Den gillade jag starkt. Kanske för att denna värld är helt okänd för mig och det är intressant att följa några unga tjejers väg genom livet i Saudiarabien med omnejd. Upplägget i boken var också ganska kul, en tjej (inte nödvändigtvis en av dem det skrivs om) startar en e-postlista och skickar varje fredag ut ett mail innehållande historier om fyra tjejkompisar från Riyadh. Spännande och intressant att få veta lite vad som döljer sig bakom dessa abayor. Åtminstone jag blev sugen på att få veta mer! Tydligen skapade den här boken ett visst rabalder i Saudiarabien när den kom ut men författaren lyckades ändå få den publicerad utan censur.

Inga kommentarer: