30 mars 2009

Slumdog millionaire

Vi läste Slumdog millionaire : vem vill bli miljardär? i bokcirkeln senast och jag gillade den starkt. Det verkligen doftade Indien om den och jag tycker författaren Vikas Swarup beskrev den ständiga jakten på överlevnad och lycka väldigt bra. Jag gillade spänningsmomentet som upplägget gav med en story bakom varje fråga i teveprogrammet. Vi fick lära känna Ram Mohammad Thomas och de människoöden han korsade väldigt väl. Igår såg jag filmen. Snacka om att totalt slakta hela boken! Varje del som verkligen betydde något, som visade hur hårt livet var för människorna i boken saknades helt. Och att ändra slutet gjorde mig bara sur. Så mitt råd är - läs boken, skit i filmen. Eller tvärtom. Gör man båda blir man bara besviken.

2 kommentarer:

Malin sa...

Verkar bra, kan jag låna den av dig?

Katharina sa...

Oj, hade tänkt se filmen. Men nu vet jag inte.

Såg Blindheten i helgen, har läst boken innan. Där kändes det istället som att det inte gjorde varken till eller från att se filmen. Den var typ som boken, och det kändes nästan lite meningslöst att se filmen. Mest kanske för att jag kom ihåg boken så bra (jag gör ju inte alltid det...)

Men nu vet jag inte om jag ska läsa Slumdog, eller om jag ska se den... Hmm. Svåra beslut, svåra beslut.