06 april 2009

Boktjuven engagerar

När jag läste om den här för ett par månader sen tyckte jag den lät så spännande att jag ville läsa den på en gång. Sen dök den upp på jobbet och jag lånade den direkt. Det handlar om Boktjuven av Markus Zusak. Man kastas rakt in i dödens grepp och boken är både intressant och spännande. Intressant för att man får se lite av livet bakom kriget under nazitysklands välde vid andra världskriget. Spännande för att man får följa en liten klick människor som åtminstone jag blir väldigt engagerad i och bara måste få veta hur det går för! När jag började läsa boken hade jag ingen aning om att författaren var australiensare, det såg jag på teve en kväll. Vad får en australiensare att skriva en sån här historia tänkte jag, vad märkligt. Men det visade sig att han, som de flesta andra australiensare idag har invandrande föräldrar, en pappa från Österrike och en mamma från Tyskland. Och det märks när han skriver. Efter att inledningsvis ha irriterat mig en aning på upplägget med små korta fakta/informationsavsnitt insprängda i den vanliga texten så vande jag mig och jag gillar verkligen att det är döden själv som berättar. Så passande på något sätt. Ibland har jag tänkt på att dagens bortskämda ungar borde få uppleva lite krig och svält så att de uppskattar livet lite mer. Efter den här boken önskar jag det absolut inte. Att behöva vara så hungrig och behöva bevittna så mycket ondskefullhet och misär när man är liten går bara inte att önska ens sin värsta ovän. Det här känns som en riktig ungdomsroman som jag själv hade älskat att läsa i tonåren. Men det gick bra även i min nuvarande ålder :)

Inga kommentarer: