15 juni 2009

Läst

I "senast lästa-högen" ingår bl.a. del tre i Stephenie Meyers Twilight-serie, Ljudet av ditt hjärta. Och det är nu den där tanken kommer i fatt mig, den som jag tänkte redan i första boken att detta egentligen inte är annat än en ny form av Harlekinroman. En upphottad version där den muskulöse slottsherren är utbytt mot en överklassvampyr och hans omöjliga kärlek - den enkla guvernanten gestaltas av en ung vanlig tjej som har en sorts magisk dragningskraft på vampyren. Men det hindrar inte mig från att vilja läsa del fyra såklart! När jag var i tonåren suktade jag efter Harlekinromaner som ingen annan, det kanske är dags att återuppliva den känslan. :) Sen har jag läst lite blandade berättelser i Uppdrag familj med tre unga tjejer som redaktörer, Brita Silg, Lotten Sunna och Karin Salmson. Både roliga, igenkännande och lite sorgliga berättelser från olika familjekonstellationer. Men den får kritik för att vara alltför "normal". De lite mer udda familjerna som faktiskt ökar idag ryms inte i den här boken, det kan ni läsa här. Och jag kan inte annat än tycka att det är lite väl hög inflation i det här med familje- och då särskilt mammalitteratur idag. Kvinnor och folk har väl skaffat barn i alla tider??? Därför känns det lite befriande att få läsa lite pappaberättelser också men någa fler synvinklar hade dom också kunnat få med. På rätt kort tid klämde jag Camilla Läckbergs Sjöjungfrun och hon levererade som vanligt en spännande deckare där man tvingas gräva i det förflutna för att hitta lösningen. Den slutar oerhört dramatiskt för oss som lärt känna Erica och Patrik i Fjällbacka. Och så måste man vänta tills i september när fortsättningen Fyrvaktaren kommer! Surt. Sist ut men inte minst var Mark Haddons Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Den är skriven ur Christophers synvinkel, han är 15 år och autistisk. En besynnerlig historia som ger en inblick i hur det är att vara annorlunda. Den gillade jag mycket men eftersom jag är långt ifrån något mattegeni (eller ens matte-medelmåtta) så hoppade jag över appendix där alla räkneexempel i boken förklaras... Nu ser jag fram emot en sommar full med läsning, helst deckare eftersom jag är en sån där typisk traditionell läsare som bara måste läsa deckare på sommaren, det trodde ni inte va!? eller ja, det kanske ni gjorde... hur som helst så ligger det en hel del övrigt på nattduksbordet också och jag ska tömma läslusthyllan på jobbet innan jag går på semester. Nu måste jag bara komma på en bra plan, en bra plan som invloverar att a) Stefan köper mig en hammock b) det blir hyfsat varmt så man kan ligga ute c) Stefan tar med Oliver (alt. Oliver tar med Stefan) på långa bad, djurparksbesök och minigolf så jag har tid att ligga och gotta mig i hammocken och läsa. :)

4 kommentarer:

Katharina sa...

Lycka till med planen... det verkar vara många led som ska klaffa... Men om du kommer på en bra plan får du mer än gärna dela med dig. =)

Ang harlequinböckerna - jag var lika hooked. Erkänner jag lite sådär bakom skämskudden.

Hundboken fick jag förresten i pocketutbytet du vet. Den var rätt skön faktiskt.

Lena sa...

Ja just det, så stavas det kanske ja, :)

Kristallena sa...

Guud vad ni läser mycket! Ni är verkligen ÄKTA bibliotekarier!

Lena sa...

Kalrt vi är, eller hur Kakan? ;)