12 juli 2009

Harry Bosch

Nu är jag tillbaka i Sandared igen efter några dagar i Stockholm med omnejd, några riktiga slappardagar... Innan semestern frågade jag Kakan om hon hade något bra boktips för sommaren och hon undrade om jag hade läst något av Michael Connelly. Det hade jag inte så jag hittade en pocket i läslusthyllan och lånade med den hem. Jag läser mest svenska eller nordiska deckare annars men redan från sida ett var jag fast. Förmodligen är det inte helt enligt protokollet att börja mitt i en serie men nu gjorde jag det eftersom det var den här boken som fanns tillhanda. Boken heter Dödens stad och är en Harry Bosch-deckare. Harry heter egentligen Hieronymus Bosch, döpt efter den mysko holländska målaren från 1500-talet. Och det är all info jag har hittat om detta. Är lite nyfiken på varför hans mamma döpte honom efter någon som målar så vansinniga tavlor. När jag läste konstvetenskap på 90-talet så hade vi en väldigt entusiastisk professor som älskade Hieronymus Bosch. Han var lyyyyrisk över hans gotiska konstärskap. Jag var inte lika lyrisk men däremot fascinerad över hur man kunde måla så obehagliga tavlor som porträtterar så mycket ondska och äckliga typer i triptykform. Men på 1500-talet var det inte bara gulliga keruber och mulliga kvinnor utan även just, ondska och helvetet personifierat i konsten. Intressant, men lyriskt? nja... men nu kom jag helt från ämnet, jag skulle ju säga att boken var fängslande bra och jag kommer absolut att läsa mer Connelly och gärna om just Harry Bosch. Jag får väl helt enkelt börja från början. Tack för bra tips Kakan!

3 kommentarer:

Katharina sa...

Skönt att du gillade dem! =) Det är alltid så jobbigt när man tipsar om saker som folk inte gillar. ;p

Karin E sa...

Som hängiven Connelly-fan måste jag då tipsa om Fallen ängel och Räven (eller Echo Park som den heter på orginal).

Karin E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.