24 augusti 2009

Doppler

Erlend Loe är antingen ett geni eller en galning eller möjligtvis både och... Jag ryckte åt mig hans roman Doppler från lästluststället förra veckan och satt och fnissade på bussen hem. Vem kan inte älska meningar som "Men Bongo är usel på memory. Han får verkligen skärpa sig om jag ska orka spela fler gånger. /.../ Han har helt emkelt ingen förmåga att memorera var korten ligger. Jag pekar på dem och förväntar mig att hans ska ge mig en liten vink i form av ett ljud eller en nick eller något, men icke. Inte ett ljud. Inte en nick. Bongo, Bongo, säger jag. Du är inte precis smartast i klassen. Men en bra kompis, det är du. Och en härlig huvudkudde." Ja, till saken hör då att Bongo är en älg! en älgkalv. Doppler som huvudpersonen heter i boken vurpar med cykeln i skogen en dag och inser plötsligt att han klarar sig utmärkt utan den materalistiska och kravfyllda världen utanför skogen. Han flyttar helt enkelt dit, in i ett tält och för att överleva dödar han en älg och äter upp. Men med den älgen följer en älgkalv som blir hans kompis. (och som inte är så bra på memory). En märklig historia med många poänger och trots en del uppenbar tragik så är den fasligt rolig också. Erlend Loe får mig alltid på gott humör och hans Naiv Super hör för alltid till en av mina favoritböcker. Men läs den här också!

Inga kommentarer: