11 november 2009

Historikern

Igår låg jag på soffan och läste till 01.00. Jag kände att det är nu eller aldrig om jag ska läsa ut den här boken. Nu låter det som jag hade fått en riktigt tråkig bok på halsen men tvärtom! bara det att den var så detaljrik och hade så liten text så det tog helt enkelt tid att läsa ut den. Så vad är det jag har läst? Historikern av Elizabeth Kostova. Och efter det förra sömnplåstret Presidentens hustru rivstartade den här boken och kändes spännande och intressant direkt. Det visade sig bli en historia som ringlar sig genom tid, ändlösa bibliotek och genom östblockets länder. Jag gillar den starkt men så är jag också en sucker för lite spännande äventyrs- och spookyhistorier. Det som är spooky i den här berättelsen är att det handlar om Dracula, vlad Dracul, Pålspetsaren Vlad Tepes, (icke) kärt barn har många namn... Vissa (som Emma t.ex.) skulle nog tröttna ganska omgående eftersom den som sagt är väldigt detaljrik och ibland omständlig men jag gillade sättet den var skriven på och gillade även konstellationerna av alla möjliga och omöjliga karaktärer som dök upp under resans gång. Och utöver spänningsmomentet kändes det lite befriande att för ett ögonblick glömma allt vad Internet och open access och digitaliserat material heter. Här gäller det att ta sig direkt till källan som oftast är ett litet gömt obskyrt arkiv eller storslaget imponerande bibliotek någonstans i världen. Det enda i den här historien som oroar mig lite är att Drakula verkar ha särskild smak för bibliotekarier, arkivarier och historiker. Det bådar inte gott för vår yrkeskår :)

Inga kommentarer: