11 november 2009

Vitt vitt vitt

I lördags var vi på hem och villamässan i Göteborg. Vårt mål var att hitta några trappleverantörer och prata med. Det gjorde vi också så nu vet vi lite mer än innan, men faktum kvarstår att trappor är attans dyra. (Oliver har provgått de flesta) Vi kollade även lite på takfönster och annat och konstaterade att det mesta folket befann sig på heminredningsavdelningen. Och att det är inne med badtunnor, bastuhus och gigantiska jacuzzibadkar. Innan vi gick ut kunde man köpa billiga inredningstidningar så jag plockade på mig några. Nu har jag bläddrat igenom de flesta och det är ju en del jag köper annars också ibland. Det vet ni ju sen tidigare. Det som var så slående nu när jag läste dom var att alla dessa hem ser precis likadana ut. Det är nytt och vitt vitt vitt, det ingår en stor maffig soffa (vit kanske?) och moderna kök och badrum i vitt och svart kakel. Allt är städat, propert och vitt. Det finns ingen variation och ingenting som säger vem som egentligen bor där. Särskilt kul är det att se barnfamiljers hem där det inte finns en enda leksak framme utom möjligtvis en snygg gammal antik bil eller gunghäst. Hm, var har dom garderoben där dom stoppat undan allt i panik innan fotografen kom undrar jag, eller kan man verkligen ha det så??? Undandtagen i de här tidningarna var faktiskt ett hem med mycket färg och mönster men på ett snyggt sätt, och hemtrevligt. Och ett kök i plywood och betong som var precis så fult som det låter, men det var åtminstone originellt... Frågan är nu om man blir inspirerad av dessa vita och snygga hem? Svar nej, jag känner mig inte ett dugg sugen på att göra nåt. Det är inte det att det är fult på något sätt, men det är ofta intentsägande och opersonligt. Fram för mer feeling! Men hur man får det låter jag vara osagt för det är ju som sagt väldigt olika, en smaksak. Och innan jag får kommentarer så kan jag meddela att jag gillar vitt, vi har massor av vitt hemma, men en hel del annat med :)

Inga kommentarer: