13 mars 2010

Till sängs med Frida

Jag har även hunnit med att läsa om Frida Kahlo. Slavenka Drakulic har skrivit Till sängs med Frida som är en utlämnade bok om konstnärinnan. Jag tycker Frida Kahlo är fascinerande. Hennes liv och hennes konst intresserar mig och det här var en fantastiskt bra bok om man vill lära känna henne lite närmare. Det är en skönlitterär bok men efter att ha läst ut den känns det som att man fått en glimt av Fridas innersta och blivit medveten om hennes tankar genom livet. I boken får vi även en hel del detaljerade beskrivningar av Fridas målningar och hur det kom sig att hon målade just den, just då. Så ha gärna en bok med hennes målningar i närheten. Jag fortsätter att fascineras av Frida som både person och konstnär och den här boken läste jag hela tiden, i sängen på kvällen innan jag skulle sova, vid spisen medan jag rörde runt köttbullarna. Det är en sån bok man vill fortsätta att läsa för att man hela tiden hoppas att få reda på något mer som man inte vet. (photo copyright by Nickolas Muray / Nickolas Muray Photo Archives, LLC 2004)

Inga kommentarer: