13 mars 2010

Gotland och Småland

Till bokcirkeln sist läste vi framförallt Svinhugg av Marianne Cederlund men några av oss läste även Finns inte på kartan av Carin Hjulström. Det är Gotland kontra Småland. Gotland vinner med ett hårsmån för mig. Jag tyckte Svinhugg påminde mycket om Maria Ernestam och henne gillar jag att läsa. Det är lättläst och lite urflippat och alltid mystik och konstigheter bakom. Den här gången handlar det framför allt om Mirjam som råkat illa ut i livet av män och söker sig tillbaka till Gotland för att hämnas. Med sig har hon den rediga Hervor som hon mött på en kurs i Norrland. Hervor sysslar mycket med tankekraft och s.k. "häxkonster" och Mirjam ger detta ett försök. Det ger plötslig dramatisk effekt och snart är den sömninga byn på Gotland full av aktivitet. I Finns inte på kartan får vi istället följa den unga journaliststudenten Frida Fors som ska göra sin praktik vid terminens slut. Den coola pojkvännen får ett glassigt jobb på Aftonbladets redaktion medan Frida hamnar i en liten by i Småland där hon tillbringat en del tid hos sin mormor för flera år sedan. Frida tycker först att hon drar nitlotten men självklart vänds det hela till något positivt och Frida kommer i kontakt med människor hon aldrig skulle ha träffat annars och hittar även en sida av sig själv som hon utvecklar mer och mer. Jag gillade det lite långsamma tempot och mötena med alla olika personligheter som dyker upp under bokens gång. Så efter en dos av både Gotland och Småland så får vi se vad jag kan hitta på härnäst att läsa om.

Inga kommentarer: