09 april 2010

Människor helt utan betydelse

Johan Kling fick BT:s debutantpris i år med sin roman Människor helt utan betydelse. En passande titel. Boken har bland annat kallats "sekelslutsroman för vår egen tid". Men det tycker jag kanske är att ta i. Visst flyter boken på och man får hänga med huvudkaraktären Magnus genom ett svettigt Stockholm, i jakt på något bra som ska hända. Borås Tidnings motivering till priset är bättre tycker jag: ”För en drivet minimalistisk flanörroman som med blytung lätthet skärskådar tomheten i sekelslutets Stockholmsliv”. Det är en kort bok och den handlar i princip om ingenting. Men andra har skrivit böcker om ingenting och lyckats bättre anser jag. Som t.ex. På drift av Kerouac eller varför inte vilken bok som helst av Erlend Loe. Johan Klings bok går på något sätt mig ganska obemärkt förbi. Men samtidigt är den inte heller dålig. Ja det är tur att jag inte är litteraturrecensent på DN kultur efter den här fantastiskt djupsinniga recensionen :)

Inga kommentarer: