21 augusti 2010

Läst

Här om dagen läste jag ut Hypnotisören av pseudonymen Lars Kepler (som nu alla vet är paret Ahndoril som både är och heter förvillande lika). Det kändes som jag var sist i världshistorien att läsa boken men nu blev det av. Det var en riktig bladvändare och jag förstår att den blev populär! Det gick snabbt att läsa och var en tämligen ok historia. Däremot snöade jag totalt in och irriterade mig på alla märkliga personnamn. Det kändes som att hälften av tiden det tog att skriva boken måste ha gått åt till att försöka hitta på lämpliga namn till karaktärerna vilket resulterade i ett antal totalt överarbetade sådana... det blev liksom inte trovärdigt. Och varför 17 måste hypnotisören och psykologien Erik Maria Bark HELA tiden tituleras (och titulera sig själv) med HELA det osannolika namnet. Märkligt. Men men förutom det så flöt historien på och även om en 7-åring rätt tidigt kunde lista ut vem boven var så var den faktiskt riktigt spännande. Och apropå pseudonymer så är man sugen på att veta vem Hans Koppel är så kommer Adlibris att göra ett avslöjande nu på onsdag!

Inga kommentarer: