21 augusti 2010

Mer läsning...


Under min korta sjukhusvistelse i somras hann jag klämma nästan tre böcker och favoriten där var Maria Ernestams Alltid hos dig. Alltså vad är det med denna kvinna? hon är både snygg, smart och en jäkel på att skriva böcker. Den här historien skiljer sig lite från hennes tidigare för det är inte någon lika skruvad mordtvist inblandad. Inte på det sättet i alla fall. Det är mer en historia om just historia, en släkthistoria helt enkelt. Intressant, välgjord och gripande. Jag tillhör helt klart Maria Ernestams fanclub!

Jag återsåg även en kär gammal bekant som var ett tag sen jag läste, nämligen Anne Holt. Boken med titeln 1222 över havet var en deckare som långsamt utspelade sig på en fjälltopp där ett gäng personer från ett tåg som spårat ur blir inhysta på en fjällstation under en gigantisk snöstorm. Självklart sker ju ett mord och Hanne Wilhelmsen blir mot sin vilja indragen för att lösa denna mordgåta. Det var ett tag sen jag läste böckerna om ovan nämnda Hanne och här sitter hon i rullstol efter att ha blivit skjuten under ett uppdrag som kommissarie vid Oslopolisen. Hon är bitter, sur och har i princip slutat att prata med folk. Men här måste hon ta tag i saker och sakta börjar en historia nystas upp. Rätt spännande faktiskt!
Men den boken jag började med var Höstoffer av Mons Kallentoft. Jag gillar hans böcker för den nyanserade bilden han ger av själva offret, lite ovanligt. Mamma gillar INTE att kriminalinspektör Malin Fors är en ung tjej på dekis med en massa problem. Mig gör det inget för hellre det än alla medelålders män på dekis som brukar figurera i svenska deckare... Nu inväntar jag bara den sista delen i kvartetten - Vårlik. Den har nog redan kommit så jag får väl ta tag i saken.

Inga kommentarer: