07 september 2010

Jag är en bokmal, yes I am...

Herre gud vad du läser säger folk ofta. Och det stämmer, jag läser hur mycket som helst! I väntan på operationen hann jag läsa halva Jo Nesbøs Kackerlackorna och även om jag kanske har tröttnat lite på den stereotypa avdankade alkoholiserade kriminalpolisen så kan man inte annat än gilla den kärva Harry Hole. Lite äcklad blir man av att läsa om sexindustrin i Thailand, Bangkok närmare bestämt i den här boken, men det är nyttigt. Blä! Bra deckare i alla fall men på nåt sätt måste författaren ha gjort ett uppehåll just med Harry Hole bra många år för det här är andra delen och den första läste jag för många många år sen. Den utspelade sig i Sydney, Australien och hettte Fladdermusmannen. Innan jag pös från jobbet hann jag norpa tredje delen av Johan Theorins kvartett om Öland, Blodläge. Han har en förmåga att skapa någon sorts mystisk stämning i sina böcker och den här var inget undantag. Men jag tycker fortfarande den första, Skumtimmen - var allra bäst. Denna gången handlar det om älvor och andra lite övernaturliga väsen. Men framförallt om längtan efter ett normalt, friskt liv och det skumma förflutna. Ska bli roligt att läsa den sista delen som enligt Theorins hemsida ska heta Rörgast. Det åtstår ju att se. Senast igår läste jag ut Pernilla Glasers 40 minus. Tänkte den kunde passa mig men herre gud vilket tjat... I somras lyckades jag få på syntolk när jag skulle se Bröllopsfotografen på dvd och den här boken var ungefär som just syntolk. Man blir fullkomligt pepprad med information om vad som händer och sker, hinner inte tänka själv en sekund. Boken gick i raketfart och det enda som avhandlades var Emma och Jimpas förhållande... hm, jag vet inte ja, jag hade nog helt andra förväntningar på den här boken och i slutändan så hade det räckt att läsa på baksidan för att få veta hur den slutade på nåt sätt. Summan av kardemumman är att bara för att man har ett bra jobb, en bra snygg kille, vacker lägenhet o gott om vänner så blir man inte lycklig för det. Nä, inga news där inte. Frågan är om jag ens orkar läsa ut När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre) som jag precis börjat på. (stefan tycker det var många böcker om 40 nu och undrar nog om jag hamnat i nån sorts livskris...) De tuggar på om samma sak om och om igen. Livet blir liksom inte bättre för det :)

Inga kommentarer: