07 september 2010

Sirila gentlemän

Under sommaren slank även Sirilia gentlemän sökes av Karin Brunk Holmkvist ner och jag tillhör nog fortfarande inte målgruppen (än) men tycker att hon har humor. Lättläst, lättsmält och skojigt - och lite sorgligt. "Jag skriver humoristiska böcker om samspelet mellan människor som varit med ett tag" säger författaren själv och det är precis så det är, huvudpersonerna är ofta i den "översta åldern" och de hittar på tokigheter i sakta mak, lite Miss Marple. Även Anna Janssons senaste Först när givaren är död lästes ut i somras och jag gillar kriminalinspektör (snart kan jag nog alla titlar inom polisväsendet utantill...) Maria Wern. Och jag gillar Gotland. En bra kombination! Men visst blandas alla svenska deckare ihop, vem är vem? var utspelar den sig? osv. Det blir ett enda sammelsurium. Men det går oftast bra när man väl kommit igång, värre är det när man står i bokhandeln eller sitter på nätet och stirrar sig blind på baksidestexten. Hm, har jag läst den här eller var det kanske en annan??? hm.

märkligt himmelskt fenomen...

Inga kommentarer: