21 november 2010

Ungdomar...

Har läst två ungdomsböcker, det gick ganska så fort. Fick för mig att jag skulle hänga med lite i tiden och se hur det är att vara ung idag. Baristas av Denise Rudberg är första delen i någon sorts serie om tre unga killar som möts via en kaffebar där dom börjar jobba extra. Jag är inget stort fan av Denise Rudberg och hennes övertydliga överklassbeskrivningar. Allt bara flyter på och det känns inte engagerande på något sätt - hur många problem karaktärerna än har i böckerna. Och sen är det något med hennes uppsyn... (vilket självklart är ganska barnsligt och omoget av mig) Men men, jag tog tjuren vid hornen och det slutade exakt där det har slutat förut, som jag beskrev här. På något sätt har jag svårt att känna med Ruben, Nicholas och Ludvig och deras kärleksproblem. (bara namnen är ju så löjligt överklassiga så man dånar). Det är lättläst litteratur som liksom bara flyter förbi som olja på spagetti. Och allt löser sig sådär mysigt härligt varje gång. Har inte läst någon av hennes senaste i den hypade genren "elegant crime" och det är mycket möjligt att de är bättre, kanske är det där hon hör hemma. Mer intressant var då Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket. Kanske för att den var så befriad från klyschor och "det gamla vanliga". Med korta texter på varje sida om ditt o datt i Morris och Bettys kärleksrelation vinner den lätt i jämförelse med DR skildring... Men frågan är om det är vad ungdomar vill ha? kanske en liten del, men överlag tror jag lätt att Baristas kommer att leda utlåningsstatistiken på skolbiblioteken. Men sånt är livet :)

Inga kommentarer: