28 maj 2011

Pick up och en shopaholic i New York

Fick tips från coachen (=Emma) om den här lite chic lit, eller snarare grabb lit-boken, Pick up: en romantisk komedi av Eva Dozzi. Lättläst och både bra och dålig. Handlar om nörden Pelle Svärd som i en desperat åtgärd ger sig in i något som kallas "Charismatic Seduction" som är ett gäng brats som ger kurser i hur man raggar brudar på krogen. Kort och gott. Det blir lätt fånigt med all svengelska och otroligt töntiga grejer som dårarna i den här "sekten" hittar på. Men samtidigt så tydligt hur jobbigt det måste vara att vara kille i 30-årsåldern med otroligt dålig självkänsla och otrolig tafatthet när det gäller tjejer. Hur som helst så får vi följa Pelles kamp i detta och självklart bjuds det på mängder av förvecklingar och missförstånd, vad annars :)


På Landvetter köpte jag i sista stund en pocket - Sophie Kinsellas En shopaholic i New York. Vad kunde vara mer passande än det tänkte jag, på väg till just nämnda ställe. Jag sträckläste den i princip på flyget efter att ha sett Harry Potter på film och nåt annat dåligt. Lättläst och rolig men hade ingen större inverkan på min shoppingförmåga eftersom jag (som vanligt) shoppade sämst av alla (typ min nördiga mugg från NY public library och sånt...) men boken var det annars inget fel på. Hon skriver ju roligt men ibland får jag lite lätt panik på huvudkaraktären som oftast saknar just - karaktär... Hon skulle hamna i Lyxfällan tusen gånger om ifall hon bodde i Sverige. Men bor man i London och New York hamnar man bara hos kronofogden... Lite skojig bok med tusen uppföljare och en köpte jag faktiskt på hemvägen men har inte hunnit så långt, det kom lite annat emellan.

Inga kommentarer: