19 juni 2012

Läsning i väntan på...

Ja just nu är det lite rörigt, vi väntar på en bebis och ett beslut om en blindtarm som antingen ska tas bort eller vara kvar på Stefan... mycket väntan blir det... då får man läsa lite under tiden. Här om dan läste jag ju Åsa Larssons Till offer åt Molok och jag gillar verkligen hennes deckare. Det är den karga, sträva norrländska stilen jag dras mot tror jag. Språket är korthugget, här sägs egentligen inte mer än nödvändigt, men det är ibland mer talande än ett flödande ordrikt språk. Gillar även kammaråklagare Rebecka Martinssons instabila personlighet som blir ett passande inslag i deckargåtan. Igår när vi satt på akuten i några timmar läste jag ut Kristina Appelqvists andra deckare den som törstar. Läste den svarta löparen (första boken) här om dan. Det är klassiska pusseldeckare i akademisk miljö. Tyckte den första började rätt segt, kanske för att det var ett tag sen jag läste Agatha Christie-liknande deckare och tyckte mest att alla beskrivningar av allting och alla karaktärer var så omständliga... men den tog sig och det var ju rätt kul att läsa om den miljön som man själv arbetar inom. Här är det en ung kriminalkommisarie i Skövde som löser fallen men med hjälp av den unga kvinnliga rektorn för det fiktiva Västgöta universitetet, Emma Lundgren. Denna Emma har en förmåga att alltid bli insyltad i allting och både hon och många andra beter sig osedvanligt korkat åt ibland när det gäller sådana där klassiska misstag som att dyka upp ensam i konfontration med mördaren eller något liknande, men men. Deckare är alltid deckare och nu har verkligen sommarläsningen för mig kommit igång. Kanske stannar den av helt när väl Holmberg d.y. gör entré eller så blir det en sjusovare av rang som storebror Oliver så då har jag all tid i världen att läsa :)

Inga kommentarer: