23 juni 2012

Mysläsning :)

Jag vänder mig starkt emot min egen rubrik här, men egentligen är det lite vad det handlar om. Jag har läst ytterligare en bok om Mirjam och Hervor och det är faktiskt rätt mysigt :) Jag har saknat dem lite märkte jag. De två damerna är alltid underhållande, påhittiga och allmänt knasiga. Marianne Cedervalls Svartvintern var inget undantag. Vi läste ju Svinhugg i bokcirkeln för några år sen och den lämnade en skön feeling efter sig, samma sak här. Nu såg jag ju att det faktiskt finns en till, Spinnsidan så den får jag kasta mig över genast. I Svartvintern beger sig Mirjam till Hervors hemby Kuivalihavaara, ända upp i Kirunatrakten. Snart ansluter Hervor och en del konstigheter i byn ska såklart utredas. Den berömda svenska operasångaren Ralph Sörarve har ärvt det gamla hotellet "Sunkan" i byn och han vet egentligen inte varför. Saker och ting uppdagas och självklart nästlar sig Mirjam och Hervor in i mysteriet. Kuivalihavaara är ett litet ställe och att Ralph har ärvt hotellet och dessutom är lite "eljest" gör ju inte saken lättare att smälta för byborna. Rolig och tragisk historia, full av fördomar men även ljusningar såklart. Författaren har en egen hemsida som du kan läsa mer på, den är också rätt, ehe, mysig :)

Inga kommentarer: