24 juni 2012

Mer läsning

Läste rätt snabbt ut Flickan med snö i håret av Ninni Schulman nu när jag ändå inte har nåt annat för mig än att ligga på soffan och läsa... Nåt för er värmlänningar kanske eftersom den utspelar sig i Hagforstrakten. Tyckte det var en bra svensk deckare och jag gillade persongalleriet och hela hemvändargrejen. Småstadstjej flyttar till Stockholm men sen hem igen när äktenskapet spricker. Återseendet med gamla klassisar och grannar osv. Men temat är som vanligt helt överjävligt. Trafficking borde inte existera och framför allt inte på en sån liten ort som Hagfors men det gör det helt uppenbart eftersom det hela baseras lite på en verklig händelse. SKIT är vad det är! Sen tog plötsligt mina deckare slut hemma så jag läste Sara Beischers debut Jag ska egentligen inte jobba här. Fantastisk debut måste jag säga! Trots att jag efter bara några sidor var redo att lägga ner den eftersom beskrivningen av jobbet på ålderdomshemmet blev lite väl realistiskt beskrivet... urk. Det är anledningen till att jag aldrig jobbat inom vården på det sättet men alltid beundrat dem som gör det och fattar inte varför de inte får högre lön! istället sitter det små backslickade skitungar på nåt flashigt kontor i Stockholm och leker lite med datorn och gör meningslösa reklamfilmer och tjänar storkovan. Life sucks! Bättre att dom pengarna går till de som vågar och orkar torka rumpan på gamlingar istället. Livet för Moa som ju "egentligen inte ska jobba där på ålderdomshemmet" går lite trögt i början. Hon flyttade ju till Stockholm för att bli skådis och sitta på cafeer och läsa dramer, gå på auditions och se genrep gratis på stadsteatern. Men hon måste ju betala hyran och varför inte på ett sånt här ställe? I början fasar hon för de flesta arbetsuppgifterna men efter ett tag växer hela grejen och hon får sympati för gamlingarna. Bra beskrivet, uppriktigt och ganska äckligt emellanåt men även ömsint och med hopp om framtiden. Mer sånt!

Inga kommentarer: