04 september 2012

Ingen längtan till Thailand

Igår pratade vi om boken Möt mig i Patong på bokcirkelträffen. Den är skriven av Annika Frostell som tidigare skrivit relationsdraman som Och hon ska vara röd och Gråt inte Cecilia. Inget av det har jag läst och nu är jag inte så sugen heller. Och jag är absolut inte sugen på att åka till Thailand! Jag vet inte vad det var med den här boken och dess beskrivningar som egentligen nästan kan klassas som resehandboksbeskrivningar som gjorde att jag inte alls har lust att åka dit. Det är lite teveserien 30 grader i februaris fel också ska erkännas. Efter den bara dog min längtan efter kritvita stränder och gulliga thailändare :) Själva boken handlade mest om mamman Helena som har en dotter som arbetar som dykinstruktör i Thailand. Hon kör den klassiska ungdomsprylen, jobbar ihop pengar hemma och åker sen ner och dyker, semestrar och lever back-slack-packerliv. Helena vill helst att hon ska komma hem men det vill inte dottern. När hon sen uteblir från deras möte i Patong vänds hela tillvaron upp och ner. En bra plot var vi alla överens om men sen dog allting och boken kändes bara oinspirerad och den nådde inte fram alls. Inte heller resebeskrivningarna... Platt fall alltså. Mer positivt inställda var vi allihop till den franska boken Ät mig av Agnes Desarthe (inte Descarte...). En absurd och originell historia om en tjej som öppnar restaurang men är ganska motvillig till sina kunder, hon bor i samma lokal eftersom hon blivit utkastad först hemifrån och sen från en cirkus som var tvungen att lägga ner. En del udda bifigurer tar stor plats i boken och hennes liv och gör det hela intressant och engagerande (där kan du lära dig nåt Annika Frostell! :)). En mysig fransk bok med stämning a la Choclate och Amelie. Vi har enats om att bokförlaget Sekwa hyser otroligt mycket bra fransk litteratur! Det lär bli fler böcker därifrån. Tex Bumerang och Igelkottens elegans är utgivna där. Nu tänker jag klämma en gammal hederlig Michael Connely innan det blir dags för nästa bokcirkelbok Vända blad, lustigt nog från bokförlaget - Sekwa. :)

Inga kommentarer: