24 oktober 2012

Du kan vara ALLTING!

När jag lyssnade på Cecilia Frodes sommarprat här om kvällen var jag tvungen att skratta högt när hon beskrev en scen från sin barndom så målande att jag kunde placera mig själv där. Det hela handlade egentligen om att barn idag så sällan behöver ha tråkigt. Hon började med att berätta om en släktträff hemma hos sig själv i nutid där barnen ganska omgående frågade om de fick se på film. Se på film??!! när man är på släktträff, det blir det inget av med svarade Cecilia, när jag var lite fick man snällt sitta i en hård soffa i nya obekväma kläder och vänta på att bli tilltalad av någon vuxen. Under tiden fick man sitta där och filosofera och fundera. hehe Fick lite flashbacks från min egen barndom, just när det gällde lite stelare släktprylar. Annars var det nog inte så noga, vi barn fick hänga med och leka med varann. Film att bara sätta på fanns ju inte på den tiden (om man inte pratar om super 8 -filmer förstås) och inte mycket annat kul heller... så då fick man roa sig själv. Ganska träffande. Lyssnade även på Neneh Cherrys sommarprat (gör mänskan inget annat än lyssnar på sommarprat undrar ni nu men det har blivit en ny kvällsgrej, jag orkar inte läsa på kvällarna eller hålla ögonen öppna så då kan jag ligga där i mörket med hörlurar och lyssna på sommarprat som jag aldrig han lyssna på i somras...) och det var coolt att höra växlingarna mellan Skåne, London och New York. She´s been around kan man säga, fick mitt eget liv att kännas lite halvtrist ,sådär safe, men det är väl aldrig försent att flytta till New York! Det jag fastnade för hos Nenehs prat var framförallt hennes förhållande till sin mamma. Och särskilt det råd hon fick från sin mamma när Neneh berättade att hon väntade barn första gången. "Livet är stort, dela inte upp det, du kan vara allting, kvinna, mor, konstnär, människa. Dela inte upp dig själv, allting hänger ihop." Det lät så klokt, barnen är det bästa och käraste jag har men jag har och ÄR även andra saker, jag är inte bara mamma som det låter i reklamen... :) Jag är allting.

Inga kommentarer: