13 mars 2013

Läsning

Till bokcirkeln sist läste vi Wallflower av Stephen Chbosky. Jag kan inte påstå att jag gillade den särskilt mycket i början. Den är skriven i brevform men bara från en person till en annan anonym, inga svar alltså. Men boken växte och det slutade med att jag var rätt nöjd med att jag hade läst den, och blev sugen på filmen. För vilken bok har inte en film på lut idag? Det verkar snart bli standard... Fast det här är egentligen ingen ny bok utan den gavs ut redan 1999, av MTV, bara det... ungdomarna idag vet väl knappt vad MTV är. :) Vi får följa Charlie genom första året i high school och ibland är det ganska naivt berättat. Men ärligt. Och som sagt det kommer fram ett och annat under berättelsens gång. Idag snabbläste jag även ut Ramona Franssons deckare Mord under Tjörn runt medan jag lagade "stuvande makaroner" som Oliver kallar det... Expressen tycker på baksidan att personerna är trovärdiga. Jag vet inte om jag håller med, de känns i så fall å ena sidan otroligt naiva och lite halvkorkade å andra sidan grymt beräknande och maktgalna, fast å andra sidan, det kanske är så den mesta befolkningen är :) Expressen tycker även att Ramona Franssons deckare har en komplicerad intrig och att upplösningen är svår att gissa. Det kan jag däremot skriva under på. Men är det bra litteratur? Vete fasen, tycker att språket pendlar mellan att vara lite gammeldags och stundtals rätt kasst och karaktärerna svänger sig med mossiga uttryck och värst av allt - de är uppriktigt förvånade över att bokmässan är så stor, "aldrig kunde de väl trott att det var så många människor som var intresserade av böcker", och det ska komma från poliser i Götlaborg! icke trovärdigt :) Kanske ska jag inte avfärda Ramona Fransson så lätt, kanske är det dags att testa lite nya deckare istället för de gamla vanliga, kanske funkar inte min hjärna riktigt som vanligt. Det sista behöver ni inte kommentera. :)

Inga kommentarer: