27 januari 2014

När gud var en kanin

Att börja läsa en bok som man fastnar i direkt är bland det bästa som finns. När gud var en kanin av Sarah Winman var en sådan. En debutroman full av underbara meningar och huvudkaraktärer. Av någon anledning kändes den väldigt amerikansk trots att den är engelsk och utspelas mest i Essex och Cornwall. Jag gillar särskilt första delen av boken där huvudpersonen Elly är liten. Hennes vänskap med den olyckligt lottade Jenny Penny och samhörigheten med sin storebror präglar hela boken och ger den djup. Ett djup som lockar fram många tankar och funderingar. Det vilar en lite magisk, melankolisk stämning över boken vilket ju passar mig utmärkt. Jag kallar det mitt finska arv, jag dras till melankoliska berättelser, filmer och ta mig tusan finsk tango :) Det här var en bok jag gillade helt klart!

Inga kommentarer: