13 april 2014

Ägg

Nu när det är påsk kan jag ju passa på att lufta en sak om ägg. Jag skulle köpa ägg på Ica häromdagen och då finns det något som heter Ica köksägg och något som heter Ica frukostägg och säkert någon mer typ av ägg som jag inte såg. Det jag undrar är vad sjutton är det för skillnad på dem? Vad händer om jag äter frukostägg i maten och köksägg till frukost? Får jag tuppjuck då? För det får jag ändå. På något sätt vet jag att jag blir lurad, men hur? Förmodligen är det något med priset. Det får jag kolla nästa gång. När jag var liten köpte mamma 10 flak ägg av Rut och Conny som hade en gård. 2 flak tog vi själva och resten sålde mamma efter beställning till andra hemmafruar i kvarteret. Det var helt vanliga ägg direkt från hönor som bodde på en gård och de funkade alldeles utmärkt till allting man skulle ha ägg till. Jag önskar att jag hade mer ork och tid idag att göra på samma sätt. Kanske hitta en liten gård i närheten där jag kan köpa ägg direkt och inte behövs bekymra mig om det ska vara köksägg eller frukostägg. Lite mer tid och ork att leta efter bra alternativ och mer ekologiskt. Vi får se när det blir.

Inga kommentarer: