07 maj 2014

Köpstopp

I några omgångar har jag läst: Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp av Ann-Christin Gramming. Och jag köpte den inte, jag lånade den :) Den handlar som sagt om ett år med köpstopp, från januari till december, månad för månad. Ann-Christin har en familj med man och två små barn och ett stundande köksbyte. Men hon har funderat länge på det här med konsumtion. Varför köper vi så mycket grejer? behöver vi alla de här grejerna? som nyårslöfte bestämmer hon sig för att köra ett år med köpstopp. Undantaget det nya köket då, och så viktiga prylar som mat, medicin och annat. Det läggs på lite på listan som hon får köpa, en och annan sak slinker med men på det stora hela köper hon ingenting nytt på det här året. När man skrapar lite på ytan så är det ju en del som köps ändå och maken har inte köpstopp. Men visst, hon tänker verkligen igenom allt, går in för byteshandel och begagnat. Funderar igenom varje liten grej och det är ju det som allt det här handlar om. Idag köper vi utan att tänka. Nä men tänk om man skulle ta och köpa sig en ny tröja, visserligen exakt likadan som alla de jag redan har i garderoben, eller måste vi inte ha lite nya vinglas eller lite nya leksaker, att lekrummet fullständigt svämmar över av prylar kommer man inte på förrän man är hemma... Ja saker och ting köps, jag köper tex gärna tidningar och böcker, men jag har börjat köpa nästan enbart pocket som jag skickar vidare till syrran eller någon annan och tidningarna läser jag faktiskt ganska ordentligt och sen ger jag bort dem till någon annan. Men sen, onödiga kläder, godis, allehanda matvaror som mest står i kylen och vissnar, verktyg, dukar ja you name it. Jag personligen köper alldeles för mycket saker som jag egentligen inte behöver. Jag tänker inte ta något år med köpstopp men jag ska verkligen ta mig en funderare i samma ögonblick när jag är på väg att köpa något. Vi köper en hel del barnkläder och prylar begagnat och säljer också en del men jag vet inte om det riktigt uppväger allt annat. När jag dessutom börjar tycka att det nästan är svårt att andas hemma för att vi har för många prylar, då är det dags att rensa lite och sen INTE fylla huset med så mycket nytt. Det var en intressant bok och författaren läser väldigt mycket artiklar och bloggar och annat under det här året som hon tipsar om. Eftersom boken inte är dagsfärsk är det en hel del av dessa bloggar och projekt som inte finns kvar idag men en del har jag gått in och läst. Att köra köpstopp i en familj med två små barn är också lite av en challenge tänker jag men egentligen behöver det inte bli så blodigt. Det handlar ju till sist bara om att tänka efter lite extra när man handlar och planerar. De flesta i Sverige lever ett ganska gott liv där man har tak över huvudet, kanske en bil, saker man behöver och saker man inte behöver. Det räcker bra. Den här statushetsen som kommit på senare år är lite hysterisk. Jasså jaha, har ni gjort om köket och badrummet men det borde vi ju också göra, vi renoverar och piffar och fixar och ibland känns det mest "for show". Bort med renoverings- och märkeshets. Slappna av och sluta köp!

Inga kommentarer: