03 juli 2014

Deckare

Jag vad kan man göra annat i regnet än att läsa deckare? Förmodligen en massa saker men här hemma har rastlösheten infunnit sig efter ett antal regniga sommarlovsdagar där ingen annan att leka med verkar finnas i kvarteret. Leo driver oss alla till vansinne och när han somnat på sin eftermiddagslur infinner sig friden i hemmet. Då lägger jag mig och läser deckare (eller kollar slut på vårt bredband via Netflix...) . Jag har klämt först Prövningen av Michael Connelly. Han är alltid ett säkert kort även om det är som någon sa, att översättningen är ganska usel. Han kan med fördel läsas på engelska men det har jag inte tid med. Den här gången utspelar sig handlingen minimalt ute på fältet och mest inne i rättssalen. Kunde ha blivit rätt tråkigt om inte Connelly är Connelly och har bra huvudkaraktärer. Rätt intressant att få inblick i en rättegång med amerikansk jury från början till slut. Nästa bok ut Skymningens barfotabarn av min favoritdeckarförfattare Anna Jansson bjuder som vanligt på lockande beskrivningar från Gotland som får mitt hjärta att rusa och längta till denna ö, i sommar är det många jag känner som åker dit, nästan alla känns det som. Men inte jag, buhu! jag fortsätter att längta. Gotland är för evigt inristat i mitt hjärta och snart vill jag dit igen. I Anna Janssons deckare ryms de vanliga karaktärerna Maria Wern och Per Arvidsson. Spänningarna dem emellan finns fortfarande samtidigt som Maria är på väg att gifta sig. Gamla familjehemligheter kommer upp i dagen och ett mord kastar tillbakablickar till nazismens Tyskland. Gammalt groll rostar aldrig eller hur man nu säger :) Efter detta testade jag att läsa en för mig ny bekantskap, Lena Matthijs, det handlar om Borås poliskår och trakterna kring Ulricehamn och boken heter Killing your darlings. Lena, med den tjusiga titeln polisöverintendent arbetar inom polismyndigheten i Västra Götaland och gör som så många andra poliser, politiker och läkare, hon skriver deckare. Den här var helt ok, en invecklad historia, kändes kanske lite främmande Borås men vad vet jag om brottsligheten här? Kul att läsa om trakter man känner igen lite grann. Varför är det alltid så kul? Sommaren börjar med regn och deckare, vi får se hur den fortsätter.

Inga kommentarer: