08 juli 2014

Våga vara annorlunda

Även om jag aldrig tycker att jag har tid att bara sitta/ligga/stå och läsa så verkar jag hinna det ändå för här avlöser böckerna varann och sommaren har bara börjat. Jag har läst Emma Hambergs Rosengädda nästa! Jag gillar Emma Hamberg och jag gillar hennes böcker. De är ofta sådär skönt avslappnade, knasiga och på pricken i många avseenden. Men det här var faktiskt inte hennes bästa. Hon går alltid all in vad gäller rollkaraktärer vilket både kan vara på gott och på ont, mest gott. Hon vågar visa att vi alla är olika eller annorlunda. Detta ord som plötsligt sätter en prägel på en person. Ofta betraktas det som dåligt. Och det är ju naturligtvis helt befängt. Det är något som Emma vill ändra på, hennes böcker är alltid fulla av knasiga, roliga, tragiska, skumma, sköna, bra och just annorlunda personer. Det är lite så vi är helt enkelt, olika. Och annorlunda. Alla här i homogena copy-cat - Sandared - look alikes borde kanske läsa lite mer Emma Hamberg-böcker helt klart... Men som sagt, det här var inte den bästa just för att omgivningarna och omständigheterna har en förmåga att spåra ur lite i Emmas böcker och här blev det just lite väl på den fronten. Men fullt av sköna romantyper att fantisera om och Bror och Chantelle förtjänar faktiskt en helt egen berättelse, en hel roman!

Inga kommentarer: