26 juli 2014

Längtan bor i mina steg

I år tipsade vi om biografier inför sommaren på jobbet. Då passade jag på att sno med mig den här hem (jag lånade den alltså :)) Längtan bor i mina steg av Klara Zimmergren. Tema barnlöshet är ju ingen nyhet i sig men i det här fallet lite sensationellt att en så offentlig person berättar så naket och ärligt om vad det faktiskt innebär. Allt jobb, känslor, vånda och det som hör till. Jag tror att det är svårt att till fullo förstå hur känslorna rör runt i kroppen och sinnet när man står inför det faktum att det här med barn inte visade sig vara något man fixar med en fingerknäppning. Medans de flesta inte ens behöver anstränga sig utan det "bara blir" så finns det (fler och fler) som får kämpa till sista droppen att få till det där älskade barnet. Jag tycker det är strongt av Klara att skriva en sån här bok just för att hon inte räds att skriva direkt från hjärtat. Så här är det, detaljer, tankar och känslor bildar en bok om ämnet. En personlig berättelse. Men den här boken handlar inte bara om barn och barnlöshet, den handlar även om hundar. Kärleken till ett djur som är så stark att den överskuggar det mesta. Efter att ha läst Klaras bok blev jag grymt sugen på att skaffa hund. Synd bara att jag är allergisk. Men det kanske går att ändra på i framtiden, för till skillnad från det här med barn så är hundar något man faktiskt kan "skaffa" lite när som. Det slutade ju bra för Klara till slut, hon fick det där efterlängtade barnet men kanske på ett annat sätt än hon hade tänkt från början. Och hund tror jag är något som hon alltid kommer att ha.

Inga kommentarer: