26 juli 2014

Klantskalle

Mitt rätta jag av Pernilla Glaser handlar om en klantskalle. Det är väl så man bäst kan beskriva huvudkaraktären Nicke. Han är en sån där jobbig osympatisk typ som ständigt och jämt klantar till det för sig. Han tar dessutom aldrig ansvar för sina handlingar utan tycker mest att världen och alla däri är emot honom. Han är ju värd så mycket bättre! Att läsa om en sån person suger musten ur en och gör en bara förbannad. Han är ett riktigt svin och det finns ingenting som kan ändra på det. Inte ens slutet ändrar på det och jag vet inte om det är författaren Pernilla Glasers mening att liksom låta romanen sluta lite tvetydigt. Är Nicke på väg att faktiskt ta tag i sitt liv, att bli en bättre människa? Ärligt talat så skiter jag i vilket för han är verkligen ett as. Pernilla Glasers böcker (de som jag har läst) är ganska pladdriga och hon kör ett pratigt språk med mycket slang och i den här boken märks det att hon försökt anamma just Nickes typ av språk, lite halvgrabbigt, slangigt och komiskt. Det lyckas hon ganska bra med, hon förstärker Nickes karaktär (som idiot) och det känns verkligen som en roman som nån ung kille skulle ha kunnat skriva. Jag tror hon skriver bättre manus och vet ju att hon skrivit till en film men borde satsa på teve! Där tror jag hennes stil kommer mer till sin rätt. I romanerna glöms liksom ämnet nästan bort av allt plidder pladder men jag tror att hon skulle vara lysande som manusförfattare till svenska teveserier.

Inga kommentarer: