10 mars 2015

Att ringa Clara

Jag hade hört så otroligt positiva saker om den här romanen och kastade mig över den med liv och lust. Men nä, den fastnade inte, tyvärr! Kanske hade jag för bråttom? jag försökte analysera vad det var som gjorde att jag inte tyckte den var sådär storslagen som många andra. Visst är den bra skriven, den har ett intressant och gripande tema och det är alltid kul att följa två personer åt under så många år. Det finns avsnitt både i nutid och tillbakablickar. Det är en helt ok berättelse och roman. Men den saknar det där lilla extra som gör att en bok blir storlagen för mig, den grep helt enkelt inte tag. Det handlar alltså om Att ringa Clara av Anna Schulze. Men jag kanske ska ge författaren en chans till, hon har trots allt skrivit fler relationsdramer. Det kan ju hända att jag kom in fel, det händer ibland. Men det märks så tydligen när det klickar det till som med När Gud var en kanin tex eller Bumerang av Tatiana de Rosnay (typ alla böcker av Tatiana de Rosnay) eller Erlend Loes böcker exempelvis Naiv Super. Alla dessa blev kärlek vid första ögonkastet. Det blev det inte med Anna Schulze, men jag ska ge henne en chans till!

Inga kommentarer: