06 mars 2015

Feminism, politik och livet som underklass

Efter Eva Witt Brattströms föredrag om sin nya bok Stå i bredd på högskolan här om veckan kände jag mig laddad att läsa en del av all den där litteraturen som skrevs på 70-talet. Jag bestämde mig för att börja med en av de mest kända, Maja Ekelöfs Rapport från en skurhink. Ett lyckokast tror jag för den är verkligen en klassiker. En städerska som rapporterar från sin egen livssituation, en diskbänksrealism men överraskande nog full av politik, kultur och mitt i livet-funderingar. En roman i dagboksform som vann Rabén & Sjögrens romanpris 1970 och gavs ut mitt den litterära hetluften. Kunde verkligen en städerska skriva en bok? och en bra sådan dessutom! Den manliga kultureliten chockades svårt. :) Jag tänker fortsätta läsa litterära klassiker från 70-talet för det är verkligen en intressant tid. Nu för tiden ser boken ut så här som till vänster när man köper den men jag lånade jobbets gamla slitna exemplar från 1970 och då var det ett mer talande omslag (och baksida). Läs den!

Inga kommentarer: