16 augusti 2015

Gott och blandat

Här kommer några kortisar om böcker som jag läst i sommar. Som tex. Popmusik rimmar på politik av den förträffliga Anna Charlotta Gunnarson. Lånade den för evigheter sen och nu fick jag plötsligt för mig att läsa den. Ganska lättläst med korta kapitel om olika musikhändelser som kan förknippas med olika politiska strömningar. Samhällskritik genom musik med andra ord. Intressant och en del nyheter för mig. Som alltid med krönikor, antologier, i viss mån noveller, ja allting som inte hänger ihop som en roman märker jag att jag slarvläser, lite sporadiskt sådär. Så även om ämnet intresserar mig så kändes boken både intressant och - lite halvseg. Tror att Anna Charlottas radioprogram med samma tema är betydligt mer engagerande! En roman jag läste på temat relationer var också ganska seg. Och jag märker att jag i viss mån har nått en mättnad på området svenska relationsromaner. I alla fall de här som börjar med att man får möta tex tre olika tjejer med tre olika liv som sammanstrålar på något sätt under resans gång och allt först går åt helvete men alla går igenom någon sorts metamorfos och blir skitlyckliga i slutändan. Nä, jag pauser dem ett tag även om det säkert finns oerhört bra svenska relationsromaner där ute som bara väntar på att bli lästa. Den senast hette Välkommen ut på andra sidan av AnnaMaria Jansson och var inte dålig men heller inte särskilt bra. Kan beskrivas ungefär som ovan :)  Framförallt känner jag riktigt hur oengagerad jag är i persongalleriet och jag sneglar ständigt på bokhögen som ligger på vänt bredvid sängen... Men det kanske bara är jag :) Jag plöjde sen två hårdkokta deckare (ja de kallades faktiskt så, det fick mig att tänka på Micky Spillane...) på raken. Svenska Kristina Ohlsson har skrivit Lotus blues och uppföljaren Mios blues. Och i början stör jag mig lite på just det där hårdkokta språket och den otroligt jobbigt manlige huvudkaraktären men det rullade på och man dras in i händelserna och efter att ha läst den första kastade jag mig över den andra delen, som tur var fanns den som e-bok. Spännande och jobbigt att plötsligt befinna sig som huvudrollsinnehavare i en historia som man håller på att utreda. Snabbläst crime på semestern! Vet att författaren medverkar på Crimetime Gotland som pågår just nu. Undrar om de har kommit fram till något spännande under veckan.






Inga kommentarer: