12 augusti 2015

Kulturkrock med Indien

Snubblade över lite Gubb-litMikael Bergstrands böcker om Göran och Yogi. Delhis vackraste händer och Dimma över Darjeeling. En ganska bra beskrivning, Gubb-lit. I motsats (?) till tant-lit och chic-lit. Feelgoodböcker för män men även för kvinnor. Jag skrattade högt när jag läste de här böckerna, visst kan man ana en del sexism ibland men för det mesta bara vanligt gubbsnack. Jag gillar kulturkrocken med svenska Göran (Goran) och den karismatiske indiske Yogi. Fantastiskt! Och hur Göran motvilligt övervinner sin rädsla och sitt obehag över Indien och mer och mer gör det till sitt eget land. Hur han finner kärleken och en stor vänskap. Väldigt väldigt roligt, ibland lite sorgligt och lite sådär indiskt filosofiskt. Fast på svenska. Ja ni fattar, major kulturkrock! Läs böckerna i alla fall, jag har den tredje kvar. Gurun i Pomonadalen. Jag hoppas den är lika bra. 




Inga kommentarer: