25 februari 2009

Den hemliga historien

Precis som med Sofies värld tror jag att jag är sist i världshistorien att läsa den här boken. Den hemliga historien av Donna Tartt kommer alltid på tapeten när folk vill rekommendera en riktigt bra bok. Och den var riktigt bra! Det är inte någon deckare i traditionell mening eftersom man hela tiden vet vilka mördarna är, här är det spelet bakom kulisserna som för handlingen framåt, den psykiska påfrestningen som tär på alla inblandade. Jättebra skriven debutroman som var betydligt mer lättläst än Dostojevskijs Brott och straff som även den behandlar ämnet människans psyke och moraliska betänkligheter vid vissa handlingar. Brott och straff är visserligen en mästerlig roman men alla dessa ryska namn driver mig till vansinne!!! Läs gärna den hemliga historien, för det är den värd. Jag har även läst Gunnar av Bob Hansson och jag vet inte om jag har nämnt det. Lite försenat i så fall eftersom den lästes till senaste bokcirkelsträffen. Jag gillade den, men gillar Bobs poesi bättre.

1 kommentar:

Kristallena sa...

Nej du är inte sist, jag har ännu inte läst den! Tack för tipset!