25 februari 2009

Good enough?

Jag smällde först i mig en bunt föräldraskapsböcker, eller skummade snarare. Det är ju alltid intressant att se varför Oliver beter sig som han gör och några svar fick jag, andra inte. Och det är väl så livet är, man kan inte veta allt hela tiden men det löser sig oftast ändå. Sen lånade jag den omtalade Good enough - bli fri från din perfektionism av den nu flitigt tevedebatterande Elizabeth Gummesson. Jag läste aldrig ut den för jag insåg ganska snart att jag helt enkelt inte är någon perfektionist. Ganska skönt faktiskt. :) Ibland känns det som att jag slösar bort en massa tid på att läsa en massa självhjälpsböcker som till syvende och sist ändå går ut på att man måste hitta sin egen väg och ändra på sitt eget beteende. Allt det där vet jag redan, utmaningen ligger ju i att göra det och inte bara prata om det! Jag har efter årsskiftet inte köpt en enda inrednings- eller trädgårdstidning vilket var en överenskommelse med mig själv. De kostar bara en massa pengar och ligger där och hånar mig i tidningsstället och jag får bara en massa dåligt samvete över att jag aldrig får tummen ur och gör alla dom där sakerna som står däri. Det är bara att inse att mitt hem och min trädgård aldrig kommer att se ut som på bilderna i Sköna hem. Och egentligen är det inget jag eftersträvar heller för jag vill hellre ha lite personlighet och stöktigt hemma än perfekt och kliniskt rent. Det är helt enkelt inte "jag" och har aldrig varit heller så varför börja nu? Skulle jag få abstinens har dom ju de flesta tidningarna nere på bibblan, helt gratis dessutom! :) Så är jag good enough? svar ja!

Inga kommentarer: