22 november 2009

Sanningen om IKEA?

Jag läste precis ut Sanningen om IKEA av Johan Stenebo som jag flaggat lite för innan här i bloggen. Den var ungefär lika rolig som framsidan. Samtidigt är det ju naturligtvis spännande att läsa om vad som händer bakom kulisserna i IKEA och hur Ingvar Kamprad egentligen är. Det som saknas i den här boken är kanske framförallt någon sorts skrivartalang. Det är klart att jag inte hade några förväntningar på en fantastisk litterär upplevelse eftersom det är tydligt att här är det storyn som gäller, fakta - eller Johan Stenebos fakta i alla fall... Men boken är ganska torftigt skriven och ibland förlorade jag mig helt i företagssnacket, koncerner hit, styrelser hit, bolag åt ena hållet och en massa titlar åt andra hållet. En annan störande grej är meningen - vi ska återkomma till den eller det längre fram i boken, men först... Det känns lite uttjatat efter ett tag, som om vi måste få all förhandsinformation i bokens första kapitel för att orka hålla oss kvar till slutet... Men visst, fenomenet IKEA och dess grundare Ingvar Kamprad fascinerar. Hur har ett företag kunnat bli så stort? och hur kan det styras så fundamentalt av en enda person? Och hur kan de inom ledningen vara så oerhört skickliga inom vissa områden och så katastrofalt inkompetenta inom andra? Kanske är svaret ändå Ingvar Kamprad, han verkar vara en väldigt speciell person som driver sitt företag med järhand - på sitt sätt. Tänk om man fick vara en fluga på väggen i hans närvaro några veckor, i och utanför arbetet. Fascinerande läsning är också hur absolut ingenting lämnas åt slumpen i varhusen, allt för att vi kunder ska handla så mycket som möjligt. Det är ju i och för sig ingenting nytt, det görs i alla butiker och försäljningssituationer men just besöken på IKEA har ju någon sorts djupt rotad tradition hos oss svenskar. Tänk vad lurade vi blir! he he Men faktum kvarstår, IKEA är ju billigt och roligt och allt det där och jag lär nog fortsätta göra mina inköpsresor till Kållered men jag tänker hålla ett extra öga på IKEAs miljöpolicy och insatser för bättre arbetsvillkor i produktionsländerna. Ett så stort företag med den omsättningen och vinsten är bara tvungen att bli bra på de områdena.

Inga kommentarer: