05 augusti 2014

Deckare med Lincoln Rhyme

Fick låna en deckare skriven av Jeffery Deaver av en kompis. Har aldrig läst något av honom även om han har skrivit mängder med böcker, men sommaren innebär ju deckarläsning (bland annat) så jag satte igång. Mannen som försvann är en gåtfull historia om en magiker som ständigt gäckar polisen genom sina försvinnande och ologiska (?) val av offer. Men den förlamade kriminalteknikern Lincoln Rhyme tar tag i saken med sin kompanjon, Amelia Sachs. Lincoln Rhyme använder allt annat än gåtfulla metoder då han alltid förlitar sig på tekniska bevis. Han är nästan slav under tekniken och gillar inte hokus pokus. De löser fallet såklart och själva upplösningen kommer alldeles för tidigt på slutet för att man ska förstå att det faktiskt inte är slut - än. Mer saker händer. Så visar det sig vara i varje bok för jag lånade sen och läste raskt två deckare till av denna Deaver. Bra deckare helt enkelt. Så efter Tid att dö och Stenapan så kände jag att jag nog ska ge mig i kast med I samlarens spår (the Bone collector) som är den första boken om denna kryptiska kriminaltekniker. Den filmatiserades även med Denzel Washington och Angelina Jolie och det var åratal jag såg den. (1999)



Inga kommentarer: